När den tredje fredagen kommer...

Jag tog en sån där kaka... Ett sånt där Havreflarn tror jag det heter. Jag tog den förra torsdagen när jag var i Cloetta Center.

Sen dess har jag inte käkat något socker. Eller jo, det har jag ju, jag får ju i mig socker i frukt o andra maträtter. Men jag har på tolv dagar inte köpt eller ätit varken glass, godis eller några sorters bakverk eller druckit läsk.

En vis man sa till mig, Petter: "Ät inget socker på tre veckor. Och när tre veckor har gått, vräk i dig allt sött som du drömt om dom här sockerfria veckorna. Du kommer att upptäcka att det då är så sött att du inte vill ha det".

Ni som känner mig vet hur stort det här är. För er som inte känner mig så kan ni göra ett försök att hitta en person med mitt sockerbegär. Ta den största gottegrisen ni nånsin kan hitta, skicka in honom i en miniräknare och multiplicera personen med tio. Då kommer ni hamna i närheten av mig. Jag älskar godis. Jag älskar kakor. Jag älskar nybakta kanelbullar, jag älskar glass, ju sötare desto bättre.

Min mamma har berättat historier för mig, hur jag som 3-åring lagom rund om magen klivit omkring på stranden hemma i Sturefors och tiggt bullar av fikande familjer.

Just nu, efter tolv dagar, har jag börjat drömma om sötsaker. Häromdagen drömde jag att jag blev jagad på stan...av tre gigantiska Snickers. En annan dag att jag badade i ett mjukt hav av rosa gelehallon och gröna kulor.

Om några dagar kommer den andra fredagen och markera att 2/3-delar av tiden förlöpt. När det tredje fredagen kommer så...

...Så ska jag baka en äppelkaka. Och när den är klar ska jag låta den svalna lite och sen ska jag rulla ihop den till en stor boll och sen ska jag lägga bollen i en tiolitershink som är fylld med Marsan. Och sen ska jag stoppa ner hela mitt huvud i hinken och låta mig omslutas av Marsan samtidigt som jag tuggar i mig smulpajen. Med huvudet nere i hinken tänker jag också dra ett par rejäla andetag och suga ner Marsan i lungorna.

...Så ska jag låta smälta ner Snickers, Schweizernöt och Ritters vita choklad i en stor Wokpanna och sen låta den röran stelna. Sen ska jag slänga på Ben & Jerryglass och låta den smälta över röran och sen ta en stor slev av trä och lassa in allt i munnen samtidigt som Marie står bakom mig och gnider in mitt hår, öron, nacke och hals med lätt smält Polly.

Jävlar vilken terapiblogg det här var. Jag är inte något sugen alls på godis längre. Jag känner mig bara...mätt typ.

Kommentarer
Postat av: Lövet

Dags för en glassabooat!

2009-11-03 @ 18:27:12
Postat av: Storasystern (alltså inte Petter's eftersom han är äldre men ändå lite grann)

J hälsar: Don't forget whipped cream.

M: Har jag berättat föresten att min surfbräda har samma färg som en sockrad skumbanan? Något för nästa dröm kanske...

2009-11-03 @ 20:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0