Brygg kaffet bara.

Tre reflektioner.

1, Min kille tar världens finaste bilder.

2, Jag har märkt att jag väldigt lätt tar åt mig andra människors åsikter och rädslor och att jag omedvetet påverkas av alla dumma fördomar och normer som finns överallt. Och på sista tiden har det känts som om alla som jag träffat i smyg har lagt på mig allt det som de själva har ångest inför. Så att jag oroar mig för sånt som jag egentligen vet ordnar sig av sig självt.

Men så i lördags så åkte jag bil med mig syster. Hon är världens smartaste. När vi kom fram kändes det som om jag återigen var på den vägen som jag egentligen hela tiden visste att jag vill ta. Fina syster.



3, En av mina favoritförfattare heter Katie Byron. Hon är också väldigt smart. Precis som aborginerna så menar hon att man bara kan påverka sig själv och hur man själv väljer att bete sig. Allt annat skapar bara lidande.

- Vill du skicka ett sms så gör det - men inte bara för att du vill få svar.
- Ge bort en present om du vill - men kom ihåg att presenten sen är mottagarens att göra vad den vill med.
- Lev ditt eget liv - hälsa på dom du vill - men försök inte tvinga dom att komma och hälsa på dig.

Det exemplet som Katie Byron tar upp är närhon en morgon känner för att göra kaffe till sin man. Hon njuter av att brygga kaffet, plocka fram en fin kopp och sedan ställa det på en fin bricka. Sen går hon inte till mannen, väcker honom, sätter ner brickan bredvid honom och går sen därifrån. Hennes upplevelse är klar. Hon bryr sig inte om huruvida han ens dricker upp kaffet. Hon ville ge honom en gåva och det har hon gjort.

Och idag när vi satt och åt lunch frågade jag Petter om en kompis till honom ringt upp efter att Petter skickat en snällt sms till honom.

Petter: Nej, han har inte hört av sig mer.
 
Marie: Känns det tråkigt?

Petter: Nej, jag har ju gjort mitt kaffe.

Det var fint tyckte jag.

Sen sa han:

Petter: Har du tänkt på att vi ska spendera resten av livet tillsammans?

Det var ännu finare.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det finaste inlägget. Nu har jag läst det 3 ggr. Är jag er flitigaste bloggläsare?

2009-09-28 @ 15:25:46
Postat av: Marie

Du är världens finaste vän iallafall! Flitigaste bloggläsaren får du gärna vara också...

2009-09-28 @ 15:34:48
Postat av: Linn

Vilken fantastisk självinsikt du har. Och syster. Hon också. Och kille.

2009-09-28 @ 15:56:46
Postat av: Systern

Bästa lillasystern. Jag är glad att vara en reflektion av alla kloka tankar som finns inuti dig. Ses imorgon. Massa kärlek.

2009-09-28 @ 19:57:29
Postat av: Linn igen

Det här är verkligen mitt favoritinlägg hittills.

2009-09-29 @ 09:50:23
URL: http://lochl.blogg.se/
Postat av: Angen

åå va gulligt =)

2009-11-02 @ 16:29:07
URL: http://angenf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0