Balance.

Vi har fått frågan om balans både på mail och i kommentarer. Hur hittar man den och hur behåller man den?

Och det här är något vi tränar på varje dag. Jag tror såhär:

När du verkligen har bestämt dig går det att börja träna på att observera och upptäcka när du inte är i balans. Olika kännetecken att uppmärksamma:

- Du blir irriterad på personer nära dig, på hur de pratar, tuggar eller uppför sig. Du försöker lägga din egen obalans utanför dig själv. 

- Du blir sugen på socker. Alternativt alkohol eller cigaretter. För mig, socker - alltid socker. Ett sätt för kroppen att försöka återställa balansen. Tyvärr hjälper det alltid bara tillfälligt. Och bryter samtidigt ner. Låt dig inte luras.

- Du blir rastlös, aldrig nöjd, vill till nästa sak men vet inte vad den är. Men att fly hjälper inte. Det är dags att ta reda på vad problemet är. Hur ska du annars kunna hitta de elva lösningarna som alltid finns?

Ok. Nu har du lärt dig att förstå att du är i obalans. Du kan tänka tacksamma tankar när du känner symptomen för då är du ett steg närmre att hitta orsaken och lösningarna.

Dessutom finns det tre sätt att hålla sig i balans. Sov. Ät rätt. Tänk rätt. 

Sleep is your therapy, food is your medicin (Janesh Vaidya, såklart).


Kommentarer
Postat av: Anonym



2010-12-15 @ 20:38:30
URL: http://muminliv.blogg.se/
Postat av: Ami

Hej, jag har verkligen varit i obalans hela året, efter att ha läst dina så tänkvärda ord. Det stämmer så väl in på hur jag känt det.

Nästa år går jag mot andra tider, ska inte bry mig så mycket om ditt och datt utan mer om mig själv och mitt välbefinnande ... hitta tillbaka till mig själv, hitta glädjen i mitt liv igen.

// Ami

2010-12-17 @ 11:08:45
URL: http://blogg.passagen.se/day_time
Postat av: elisabeth

Jag känner så väl igen mig i det som ni skriver i inlägget- det är en perfekt beskrivning av hur jag känner och är just nu (irriterad, rastlös, olycklig och godissugen).



Det är verkligen någonting som jag skulle behöva hitta en väg ut ur- har fått panikångestattacker på senaste tiden till och med- men det är så svårt att komma ur en ond cirkel.



tänkt rätt skriver ni, det låter ju självklart bra, men HUR ändrar man tankesätt?

Jag lever absolut inte det liv jag vill och behöver, men kan inte konkretisera några lösningar.



Jag avundas er som har lyckats formulera vad ni vill ha i ert liv, och sedan vågat verkställa det. Fantastiskt och inspirerande, men även en påminnelse om hur långt ifrån detta jag själv befinner mig.



//elisabeth

2010-12-19 @ 14:24:04
Postat av: Marie

Ami: Gratulera dig själv till att du känner igen tecknen och att du nu har tagit ett jättesteg mot att vara i balans.



Elisabeth: Och detsamma till dig Elisabeth. Även om det känns långt borta nu så har du kommit till ett ställe som många inte ens känner till. Att du observerat att du är i obalans. Även om det känns tugnt nu så är det ett otroligt viktigt första steg. "Att må dåligt är en bra början" är klyschigt men sant. Att ändra tankesätt är något jag tror vi får träna på hela livet... Kanske kan vi hjälpas åt här i bloggen?



2010-12-19 @ 19:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0