Morning of choice.

Mio har lärt sig en alldeles fantastisk sak. Han har lärt sig att det är möjligt för honom att bestämma själv. Välja själv. Hittills har han ju
alltid bara hängt med. Ätit det vi gett honom. Lekt med det vi lagt
framför honom. Gått ut när vi satt honom i vagnen. Och så plötsligt.
De senaste dagarna. Så har han förstått att han kan berätta vad han vill. Att han själv kan bestämma hur hans dag ser ut. Vilken upptäckt!

Imorse blev han arg. Riktigt arg. Han ville absolut inte ha sin äggröra som han i vanliga fall tycker väldigt mycket om. Men nej, inte idag. Inte heller ville han ha vatten eller frukt. Och han ville absolut absolut inte
sitta i sin stol. Jättearg var han.

Den första känslan som kom till mig var att jag tyckte det var jobbigt. Bara för att det kändes som om jag gjort något fel. Varför kunde han inte äta äggröran som jag ställt fram? Åhh, varför måste han skrika? Kan han inte göra som jag vill? 

Jag tänkte gå och väcka Petter och be honom att ta hand om Mio.

Men så valde jag om. Tänkte nytt. Vilken möjlighet för mig att uppmuntra Mio på hans väg att bli en person som säger ifrån, som skapar sitt eget liv, som står upp för vad han vill ha. Redan nu kan jag visa att det är ok. Att det är bra.

Så vi struntade i stol, äggröra och vattenflaska. Istället frågade jag Mio om han ville ha frukostpicnick istället. På lekmattan. Det ville han. Jag tog fram en avokado och frågade om han ville ha lite avskrapat med sked. Det ville han inte.

Däremot ville han äta avokadon själv. Så det gjorde han.

Pyjamasen går nog inte att rädda, yogamattan kommer alltid att vara lite grön och säkert fick Mio i sig lite skal. Vilken underbar morgon!

              

Kommentarer
Postat av: Satu

Vad underbart! Härligt ju! Bra där Mio som

visar vägen!

2010-11-10 @ 12:24:37
URL: http://muminliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0