Taco vegetal.

Tjoho det är tisdag. Det måste firas! 

Vegetarisk taco.

Jag måste nypa mig I armen för att förstå att jag verkligen skriver detta.

Ska jag, Petter Johansson, känd från TV, kommentatorernas Olof Palme, ska verkligen JAG skriva om mat?

Och OM jag nu måste, tvunget, skriva om mat, då ska jag skriva om sjuka maträtter som typ aphjärna eller tjurtestiklar kanske… Eller på sin höjd om en T-bonestek, riktigt blodig dessutom.

Nej, det ska jag inte. Jag ska skriva om tacos. Vegetarisk dessutom.

Att äta tacos utan köttfärs har för mig tidigare varit ungefär lika upphetsande o smakrikt som en disktrasa som legat i kallvatten under natten. Sen blev jag introducerad för den härliga produkten quorn. Och nu saknar jag inte köttfärs längre. Öppnar man sitt sinne så öppnas också smaklökarna för nya smaker (har flera exempel på det, jag tycker till o med om broccoli nu för tiden...fatta! Broccoli!!)

Våran taco består av grundröra, sallad, guacamole och chips
samt mjukt tortillabröd.

Du behöver:

Till grundröran:
Quorn, Grön paprika, Lök

Jag antar att ni vet resten här förutom den stora hemligheten som jag lärt mig av två härliga vänner. Den stora hemligheten är…att steka kryddorna i olivolja först och sen ta sig an den andra ingredienserna
i stekpannan.

Sallad:
Ja, några grönsaker är gott till. Det räcker (som i detta fallet) med squash och röd paprika.
Lite grönsallad är inte fel heller.

Guacamole: Avokado. Mosa. Klart!

Fast om du vill, finhacka lite (förlåt, ska va mycket!) vitlök, finhacka rödlök, salta, pressa en kvarts lime och tillsätt lite citronpeppar.

Vid sidan: Chips (Det varierar så klart vilken sort som passar bäst,
men just nu älskar vi Doritos Nachos) och bröd.

Dryck: Te. Gärna grönt.

Klart! Tänd ljus o sen är det bara o vika brödet o slafsa i sig!

 
 


Kommentarer
Postat av: Storasys

Visserligen var det inte så jättelänge sedan frukosten men jag lovar jag skulle kunna äta minst fem av era tacos på stört!



Och vilka fantastiskt snygga bilder.



Och så vill ha tacka lövet för att han sprider solsken omkring sig igen och igen och igen. Fint.

2010-11-23 @ 09:47:39
Postat av: Robban

Här är ditt kylskåp!

2010-11-23 @ 10:52:00
Postat av: Anna

Vilken tokhärlig blogg! :)

2010-11-23 @ 14:46:48
URL: http://annasara.net
Postat av: Linus

2010-11-23 @ 16:14:19
Postat av: Linus

2010-11-23 @ 16:15:09
Postat av: Linus

Ber om ursäkt för spam. Inte vän med telefonen, riktigt.



Min fråga: i vilken form ska quornen vara? Färs? Filé?

2010-11-23 @ 16:17:13
Postat av: Marie

Hej spamis.. :) Färs har vi haft. Men nu när jag tänker efter så låter ju små cornfilébitar som ett alldeles utmärkt alternativ. Härligt inspirerat turepappan!

2010-11-23 @ 16:19:27
Postat av: Linus

Ja, jag tänkte att det kunde också bli en trevlig röra. En fråga till, vilka kryddor är det som ska stekas med quornen?



De tacokryddmixar som finns här har druvsocker som största ingrediens...

2010-11-23 @ 16:38:33
Postat av: Petter

Jo, bra fråga. Vi brukar köra på havssalt, spiskummin och vitlök. Och nu hör jag ett vrål från köket (1 meter bort, that is) 'ÖRTSALT OCKSÅ! Från Herbamare'. Det är kumminen (roligt, det låter som en finsk skidlöpare) som ger tacosmaken.

2010-11-23 @ 17:00:21
Postat av: Lövet

Kul att de börjar snackas mat här också ;) Men quornen är jag en aning trött på så jag behöver nog lite tips. Imorgon ska jag göra quornbiffar. Snöstorm suck

2010-11-23 @ 17:26:38
Postat av: Malin

Och så kan man också ha chili i röran! Och vårat senaste experiment: kanel!

2010-11-23 @ 19:09:00
Postat av: Malin

Lövet: Svarta bönor är gott att ha istället för quorn. Och om man vill kan man blanda svarta bönor med kidney. Och blanda i lite majs också...

2010-11-23 @ 19:12:54
Postat av: Linus

Spiskummin! Det är oerhört roligt hemma hos oss. Vi har väldigt gott om spiskummin. Gott blev det. Möjligen lite salt. Kan ha berott på att jag först havssaltade...och sedan såg att det skulle örtsaltas också...

2010-11-23 @ 21:31:42
URL: http://lochl.blogg.se/
Postat av: Linus

Spiskummin! Det är oerhört roligt hemma hos oss. Vi har väldigt gott om spiskummin. Gott blev det. Möjligen lite salt. Kan ha berott på att jag först havssaltade...och sedan såg att det skulle örtsaltas också...

2010-11-23 @ 21:32:48
URL: http://lochl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0