Att tänka om tankar.

Jag tror på att det är våra tankar om verkligheten som styr hur lyckliga vi är. Vi värderar olika händelser på olika sätt, positivt och negativt, och därefter bestäms hur vi mår. På så sätt går det att i varje situation välja om du ska må bra eller om du ska må dåligt. Ska du svälja ner good thoughts i magen eller ska du förgifta den med negativa.

Jag vet vad du tänker. "I vissa situationer går det faktiskt inte att må bra." Jo, säger jag. Det går visst det. Alltid och jämt. Men det krävs att du vill ha det så och är beredd att jobba för det. Och slutar tycka att det är skönt att få tycka synd om sig själv ibland.

Kolla såhär:

Igår satte vi oss på flyget tillbaka hem till Barcelona. Klockan var 1300. Det var otroligt varmt på flyget. Och trångt. Mio var trött. Så hör vi kaptenens röst. Han pratar spanska. Jag hör att han pratar om att det är kaos på Barajas. Ordet kaos används minst fem gånger på tre meningar. I slutet säger han "aproximadamente a las cuatro y media. En jättesuck hörs. Petter undrar:

- Vad sa han? Sa han att vi måste sitta här i FYRTIO minuter innan vi lyfter??

- Ehh, nej.

- Åhh, skönt, jag tyckte jag hörde något med fyra. Fyra minuter?

- Ehhh nej. Han sa att vi inte kunde lyfta förrän klockan halv fem. Om tre och en halvtimme. Ingen får gå av planet innan dess.

Och det är här det börjar. Ska vi välja att tänka negativa tankar. Att oroa oss för hur det ska gå att sitta med en trött, hungrig och understimulerad bäbis på ett trångt stillastående flyg i mer än tre timmar? Eller ska vi ta varje stund som den utan att värdera den? 

Ganska lätt val.

Vi tittar på varandra och skrattar.

- Är du ok?

- Ja, är du ok?

- Ja, faktiskt.

Om Mio var ok eller inte behövde vi inte fråga. Han hade redan börjat flygplansleken. Den går ut på att få så många som möjligt att titta på honom och skratta. Igår slogs alla rekord. Han har nämligen lärt sig att vinka och säga "Eyyy, eyyyy, eyyy." Mycket populärt.



Så prova att välja de bra tankarna idag, vad som än händer.

Och sen det kanske allra viktigaste. Döm inte dina egna tankar. Det är bara tankar. Du är inte en dålig människa för att du tänker negativa tankar. Det finns det alltid anledningar till. Så sluta tänk negativa tankar om dina negativa tankar. Det är om du väljer att tro på tankarna eller inte som spelar roll. Mer om det någon annan gång.

Kommentarer
Postat av: Lövet

Hur har du hamnat i detta totala harmoniska läge då du klarar av att tänka positivt om precis allting? Kom inte och säg att du alltid varit där för det tror jag inte på...

2010-11-10 @ 09:59:25
Postat av: Marie

Nej det ska jag inte säga för det vore inte sant! Insiktsfull fråga. Jag ska ägna ett helt inlägg åt det snart!

2010-11-10 @ 10:59:05
Postat av: Lövet

mmm bra marie och jag kan säga så här att jag har blivit mer harmonisk och lugn efter 30 och är betydligt bättre på att se livet och acceptera vad som sker nu... varför? vet inte...

2010-11-10 @ 23:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0