Second visit.

Nu har också Mios mormor varit här och hälsat på. Eller BK som Mio kallar henne. Om han kunde prata. BK står för bästa kompis.

De två är som två som är bästisar på dagis. Man får ropa på de när det är dags att komma in och äta. Fast då kommer de gärna.

Det är som om det inte är någon åldersskillnad på dem. Som om de är lika gamla. Eller unga. När de leker så är det inte en vuxen och en bäbis som leker utan två stycken jämlika.


Ett val slutade iallafall lyckligt.

De säger att mammor har en relation till sina bäbisar som aldrig pappor kan få. Jag säger att de har fel.
Jag tror det ofta blir så, ofta pågrund av osäkerhet hos bäbisarnas mamma, eller bara av gammal vana. "För så ska det vara de första månaderna. Pappans tur kommer först efter något år. Första året betyder mamma mest."

Från den sekunden som Mio föddes så har hans pappa betytt minst lika mycket för honom som hans mamma har gjort. Mio har ätit, sovit och skrattat lika mycket i sin pappas armar som i sin mammas. När han har varit ledsen så har han blivit lika fort (eller långsamt) glad i bådas famn.

Kanske kan vi tacka Bruce för det, för låtarna som Mios pappa sjöng timmarna, dagarna och månaderna efter Mios födelse.

Möjligen är det tack vara Mios pappas jobb, som gjorde så att vi tillsammans var med Mio nästan varje dag hans första månader i livet.

Eller kanske var det amningen som inte fungerade som gjorde att deras relation blev så stark. Tack vare stunderna i mörkret, i sängen, med nappflaskan. 

Fast allra bäst är nog om vi helt enkelt tackar mig, som valde den allra finaste, kärleksfullaste och starkaste man att bli pappa till vår Mio.

Tack mig. Bra gjort.

        

Flugjakt..

Mio upptäckter flugan:



Flugan har flyttat på sig men Mio fortsätter koncentrerat jakten:



Mio var nära att få tag på flugan när någon kom och skrämde bort den:


Gåtan.

Vad är det som är litet, vasst och vitt och gör att Mio ständigt tuggar på saker? Saker alternativt sin egen läpp.


Tidig morgon i Madrid.

       


Helgens mest använda fraser.

Miomedia var i helgen i San Sebastian (otroligt mysig stad) och Madrid (helt ok) och det här var de fraser vi lärde oss på spanska.

- Perdón, creo que he olvidado un juguete del mi bebe en el avión.

(Förlåt, men jag tror att jag har glömt min bäbis leksak på det här flyget.)

- Se llama Herman.

(Han heter Herman.)

- Perdón, creo que el ha olvidado su teléfono en el avión.

- Förlåt, men jag tror att han har glömt sin telefon på flyget.

- Se llama Petter

- Han heter Petter.

- Tienes algo sin carne?

(Har ni något utan kött?)

- No pollo tampoco.

(Nej, inte kyckling heller.)

- Lo siento pero ha vomitado un poco alli.

(Förlåt, men han har kräkts lite där.)

Jag hjärta fk.

- Hej, det är Christina från Försäkringskassan.

- (Vad ska de klaga på nu då? Hur mycket pengar ska de begära tillbaka? Vad har jag lämnat för lite uppgifter om) Hej...

- Du, jag ser här att ni är utomlands och inte ska få något barnbidrag de närmsta nio månaderna.

- (Ehh, ja jag vet. Ringer hon bara för att gnugga in det eller?) Ja, det stämmer.

- Jo. För jag satt och kollade lite här. Och eftersom ni är utomlands men jobbar för era svenska företag så tänkte jag att jag skulle undersöka om ni inte har rätt till barnbidrag ändå.

- Oj. Tack så mycket.

- Ja, så om du bara svarar på lite frågor här så ska vi nog kunna skriva in att ni ska ha barnbidrag även under den här tiden. 

- Ok. Vad bra! Men hur kommer det sig att du har koll på våra uppgifter. Dig har jag aldrig pratat med förut. 

- Nej, men jag satt och kollade runt lite och upptäckte er och såg att det nog kunde vara så att ni nog har rätt till mer pengar ändå. Så då tänkte jag att jag skulle ringa och ordna till det.

- ..............................

 

First visit.


Å så lite mer bad.

     

Bad.


Mio?



Ja, det är Mio.

Mio. Bra äntligen svarar du. Jag vill bara ställa några frågor. Är det sant att du är på plats i Spanien?

Hur fick du det här numret?

Det kan jag inte säga. Svara nu. Är det sant?

Har Ture gett ut numret? Hur mycket fick han? 7, 19, 43 majskrokar?

Jag avslöjar inga källor. Svara nu Mio. Kan vi skriva att du är på plats i Spanien?

Ingen kommentar!

Vi har det på bild.

Det har ni inte. Det där är inte jag. Du kan inte påstå att du ser mit.. jag menar bäbisens ansikte!

Men det är ju din pappa som bär selen?

Ja, men jag har många coverbabys.

Så du kan inte bekräfta att det är du på bilden?

Es correcto..


We are here!


Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0