Önska dig det du har.

Jag läser en bok som handlar om att man ska önska sig det man har. Sluta gnäll och var nöjd där du är just nu alltså. Tyvärr verkar det som att så många, så nära, ändå väljer att ta på sig offerrollen. Som inte vill vara lyckliga. Som skyller på andra istället för att välja att tänka bra tankar om sin situation.

Det är så många som verkar tycka att sympatierna från andra när du till exempel blir arbetslös är mera värda är din egen styrka att gå vidare och se möjligheterna. Hur kan vår självkänsla blivit så svag och vårt bekräftelsebehov så stort?

Som jag ser det så är det ditt och endast ditt val om du ska leva ett lyckligt liv eller inte. Såhär då:

Jag kan välja att tycka (vilket sorgligt många gillar att påminna mig om):

- Att vi bor i en alldeles för liten lägenhet.
- Att jag inte får tillräckligt med jobb.
- Att jag tjänar för lite pengar.
- Att Petter jobbar för många helger.
- Att vi har varit tillsammans för kort tid för att få barn.
- Att det är tråkigt att vara gravid för att jag inte kan springa, inte får dricka och ofta är trött på kvällarna.

Eller så kan jag välja att tycka (vilket min familj, underbara sambo, och några till stöttar i):

- Att vår lägenhet är alldeles lagom, nyinred och mysig. Och att vi tills vidare mycket väl får plats tre stycken här.
- Att jag får vara ledig massa dagar, vila, pyssla och ta hand om mig och personen i min mage.
- Att jag tjänar alldeles lagom med pengar och inte säljer så mycket av min dyrbara tid. När jag väl jobbar tycker jag dessutom att det är riktigt roligt. Varje dag.
- Att Petter är ledig en massa vardagar och att vi ofta rent spontant kan åka på resor till LA, London eller Rom.
- Att det är helt underbart att få dela den här upplevelsen med någon bara för att vi är vi och tillsammans, och inte för "att det var dags att skaffa barn".
- Att det är helt underbart att vara gravid. Jag har aldrig upplevt något mer tillfredsställande.

Inte så svårt val.

Kommentarer
Postat av: Storasystern

Min lillasyster är den klokaste lillasystern i hela världen.

2009-10-31 @ 19:23:17
Postat av: Lövet

Jisses vad är det för människor som säger massa negativa saker om allt det positiva. Dem kan inte må bra. Ni är lyckliga, ni har jobb ni trivs med, ni ska ha barn. Det låter som ni har ett helt underbart liv. Jag är arbetssökande, jag är singel, jag är fan lycklig för det trots att jag får höra massa skit hela tiden! Var lyckliga, låter underbart och ni verkar vara underbara människor!

2009-10-31 @ 21:20:08
Postat av: Marie

Vad ni är fin som skriver så tycker jag! Det är så skönt att läsa att det iallafall är någon annan som tänker likadant. Man lockas lätt med av hur många är så negativa. Se bara på hur kommentarerna svämmar in till det här inlägget! Hmm..

2009-11-01 @ 21:17:00
Postat av: Lövet

Ja, tyvärr anser jag att vi lever i en negativ värld. Det är så lätt att alltid säga saker åt negativa hållet istället för att säga något positivt. Det känns som det är likadant överallt hela tiden. Att säga att man är bäst eller bra på nåt får man inte alls men att säga att man är dålig på nåt går så bra så...

2009-11-01 @ 21:59:22
Postat av: Petter

Det där inlägget kan man läsa massa gånger...och det blir bara bättre.



2009-11-01 @ 23:00:18
Postat av: Malin R

Men Marie! Det är ju helt underbart att du är gravid! Jätteroligt. Det är en ynnest att kunna bli det och en helt fantastisk resa att vara ute på (även om det är jobbigt ibland). Vem bestämmer hur länge man måste ha hängt ihop för att det ska vara "lämpligt" att få barn? Barn kommer när de kommer och jag tycker att det är skönt på sitt sätt att vi kontrollfreaks till moderna människor inte kan bestämma över allt precis hela tiden. Njut och var glad över bebisen i magen, Petter och livet! Det gör du helt rätt i.

2009-11-03 @ 22:04:53
Postat av: Storasystern

Jag tycker att den där Lövet skriver bra saker. Det verkar vara en snäll person.

2009-11-04 @ 06:58:23
Postat av: Lillasystern

Ja, det tycker jag också han verkar vara!

2009-11-04 @ 07:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0