Bäst.

Klokaste Janesh Vaidya pratar om att det gäller att i livet hitta det just du är bra, bättre och bäst på och sedan ägna dig åt de sakerna. För att bli lycklig.

Problemet tycker jag är att vi bryr oss så mycket att det vi gör ska värderas i pengar. Att vi inte bryr oss om att hitta vad vi gör bäst, det är dolt inom oss. Istället ägnar vi oss åt det som bekräftas genom att vi tjänar pengar på det.

Och visst, pengar behövs till att ha någonstans att bo och till att köpa mat. Men jag tror inte det är det som gör att vi försöker tjäna mer och mer pengar. Det gör vi för att det bekräftar oss. Eftersom vi ännu inte hittat det där som vi själva gör bäst och får tillfredsställelse av det.

Så om du ger dig 17 på att du ska hitta det där som just du gör allra bäst, så kommer det inte spela någon roll hur mycket pengar du tjänar. Är det inte så att du tjänar tillräckligt för att överleva (och med överleva menar jag just det och inte att du ska ha råd med en ny platt-tv) så får du göra det på något annat, så att du får ihop tillräckligt.

Janesh pratar nämligen också om att "sälja sin tid". Det är det vi gör hela tiden. Hela livet. Vi väljer varje minut vad vi vill göra av just den minuten.

Och därför måste vi tänka oss för när vi "säljer vår tid" till ett jobb som du egentligen inte tycker så mycket om. Är det värt din tid? Det kanske det är. Speciellt om det gör att du kan måla, skriva, läsa, planera, laga mat, sjunga på tiden du köpt dig på ditt jobb. Men är det så att du säljer din tid till arbetsplatsen utan att ändå hitta något meningsfullt så är det kanske dags att söka nya vägar.

Jag tror jag vet vad jag är bra och bättre på. Och häromdagen fick jag en känsla av vad det kan vara som jag är bäst på.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Du ar mycket bra pa att vara skitsnygg!

:-)

2011-02-05 @ 12:21:29
Postat av: Marie

Haha, ja precis. Bra på att vara snygg, bättre på att vara jättesnygg och bäst på att vara skitsnygg...



:)



Nää, det var något annat jag kom på, men tack fina du!

2011-02-05 @ 12:29:54
Postat av: M&J

Du är så vacker, både inuti och utanpå.

2011-02-05 @ 12:53:05
Postat av: Sandra

Kloka fina Marie! Det här ska vi prata mer om när vi ses! :)

2011-02-05 @ 23:47:26
URL: http://signeratsandra.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0