Du vet inte vem du är tills du provat...

Först lite Nalle Puh:

Piddel-i, Piddel-i Pej.
En fisk kan ej vissla och jag kan det ej.
Frågar du gåtor så svarar jag dej:
Piddel-i, Piddel-i Pej.

Så. Enough Puh-moments för idag.

Igår när Marie och Jag tog paus i 'Alice i Underlandet' så passade Marie på att göra fruktsallad. När jag blev serverad vid min filmtittarplats kom jag med förslaget att vi skulle gissa gåtor. Varpå Marie konstaterade följande bejublade och inspirerande svar:
- Jag HATAR gåtor!

Okej sa jag. Men vi försöker ändå, det kanske blir kul.

Jag tog fram min gåtbok (jodå! Jag har en bok med en massa gåtor i, den heter Klart Smart!) och ställde den första gåtan som jag fick syn på.

'Under en golftävling hamnade Pauls golfboll i en liten brun papperspåse som hade blåst ner i bunkern. Reglerna föreskrev att han antingen måste spela bollen som den låg eller ta ut bollen ur påsen och böta ett slag. Hur gjorde Paul?'

Mitt förslag var att Paul skulle vänta på en vind som blåste så mycket att bollen rullade ur påsen och att han därefter kunde slå.
Marie gillade inte förslaget utan menade på att bollen skulle tynga ner påsen och kunde omöjligen blåsa bort. Istället kom Marie, som alltså for the record hatar gåtor, på följande kreativa förslag.
'Jag vet! Jag vet! Han eldar upp påsen. JA!! Jag har det! Han röker och låter sin fimp träffa påsen som fattar eld och brinner upp!! Sen kan han slå utan att böta något slag'.

Och när vi bläddrar till sidan 182 så finner vi att Maries svar var helt korrekt.

Ett par high-five senare låter vi Johnny Depp vänta och vi kör en gåta till.

'När man byggde det stora rikstäckande motorvägsnätet i USA, bestämde man att det inom varje sträcka på 8 kilometer måste finnas ett avsnitt på 1,6 kilometer som var helt rakt. Varför det?'

Själv började jag prata om att man skulle ha en sträcka som utan fara tillät bilar att köra om andra o så... Eller att mackar eller andra försäljningsställen skulle kunna ligga invid dessa raksträckor. Eller att om bensinen tar slut så kan man lifta längs dessa raksträckor.

Men Marie levererade ganska snabbt sitt definitiva svar: 'Det är för att flygplan i kris ska kunna nödlanda där'.

Mycket riktigt. Det var det svaret som boken letade efter.

Så från att vara en riktig gåthatare så visade det sig att Marie verkligen gillade att låta hennes kreativa tankar få tänka i och omkring en påhittad situation för att kunna leverera ett svar.

'Vi kanske kan ta några gåtor varje kväll inna vi går o lägger oss', sa Marie när gåtstunden var över. Jag torkade bort en tår ur ögonvrån.

Här kommer en annan gåta som vi inte vet svaret på ännu:
'En berömd dansös hittas strypt. Polisen misstänkte inte mord. Varför inte det?'

Tar någon den utan att begära ledtrådar så vinner den en 'Monsterbloggen'-tvångströja.

Kommentarer
Postat av: Storasystern

Jag vet hur hon vet det där med flygplanet och om det var inte därför hon visste så vet jag något som ni inte vet. :-)

2010-03-25 @ 20:48:33
Postat av: Linda

Duktiga Mary! Pedrus, you got mail! (dansösen ströps av sitt eget skosnöre i ett mycket invecklat danshoppsasteg)

2010-03-26 @ 11:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkomna.

Vi heter Marie, Petter och Mio.

Vi är en vanlig familj som bestämde oss
för att bryta invanda mönster och skapa
vår egen lycka.
För ett år sedan sålde vi lägenheten i Stockholm, packade två resväskor och flyttade till Spanien. Nu bor vi i Sverige igen men forsätter att skapa vår egen lycka här.

Vi tror på att ta
ansvar för sig själv
och att barn föds som de ska vara och vi föräldrar får delta i
deras utveckling.

Och så tror vi på kärlek.

Kontakt: [email protected]


Visst vill du skriva in din e-mail och få ett mail när vi skrivit nytt:

RSS 2.0